نفسیّات

در این جا از مشغولیات نفس، تا جایی که بشود، می نویسم.

  • ۰
  • ۰

ما و اقبال

*درد مرز میان "انسان در جستجوی رفاه" و "انسان در تکاپوی کمال" را معین می سازد.

*به تعبیر اقبال، در "آگاهی بوعلی وار" انسان خبرنگار کنجکاوی است بر سر جنازه ای به نام طبیعت ایستاده و در قبرستان وسیعی به نام جهان پرسه زن، در پی کسب خبر، جمع آوری اطلاعات و در "آگاهی علی وار" انسان تشنه ی بیتاب و زندانی بی قرار و عاشقی از یار و دیار خویش مهجور افتاده و جهان را می گردد و در چهره ی کائنات می نگرد در جستجوی نیستان خویش، در کشف حقیقت، یافتن گمشده، رسیدن به سرچشمه و بالاخره راه یافتن...

*یکی از خیانت ها یا خطاهای بزرگ این است که برخی از فقها، حقوقدان ها، جامعه شناس ها، اقتصاددان ها – چه آنها که خودآگاهانه علم قلم و هنر و تحقیق و دین خویش را به استخدام سرمایه داری و قدرت های وابسته بدان درآورده اند و چه آنها که از شدت هراس و عقده نفرت از مارکسیسم، به آغوش سرمایه داری می گریزند، چه جز این دو در پناهی نمی یابند- مالکیت فردی را، در نظام های قدیم، پیش از ماشین، از نظر مزایائی که در تامین استقلال و آزادی انسان ها و مصونیت مردم از تجاوز و دزدی و تعدی حکام و قلدران و چپاولگران و غاصبان داشته و نیز نقشی که در تحریک افراد به کار و تلاش و ابتکار و در نتیجه پیشرفت اقتصاد و صنعت و تولید و تجارت و احیای موات و استخراج معادن و کسب رفاه و رشد دانش و تجربه و تکامل تمدن و تحرک جامعه و تکامل انسان و تاریخ ایفا کرده است و نیز از جهت روایات و احکام دینی و فقهی ای که در حرمت مالکیت فردی و مشروعیت برخورداری از دسترنج و حرام بودن دزدی و تعدی و غصب مال مردم وجود دارد و موازینی که در تعیین حدود و شروط کار اقتصادی به وسیله مذهب، در این دوره های تاریخی و نظام های تولیدی ارائه شده است، به گونه ای طرح و تلقی می نمایند که انگار یک "حقیقت مطلق و ابدی و مقدس" است و چون در مذهب نیز مطرح شده است، جوهری قدسی و الهی دارد و اصلی است از نوع ایمان به توحید و وحی و نبوت و فلاح و تقوی و عبادت!     

*مشخصات کلی سرمایه داری جدید را بدینگونه می توان یاد کرد: 1- میل به تمرکز: به گونه ای که می بینیم مسیر حرکت سرمایه داری به سوی هر چه بیشتر شدن "سرمایه ها" و هر چه کمتر شماره ی "سرمایه داران" است. (چنانکه همین نسل حاضر شاهد بوده است که در یک شهر متوسط، صدها مالک و تاجر پولدار سرشناس بود و اکنون در تمامی مملکت سرمایه داران معدودند و انگشت شمار.) [امروز اقتصاد دیجیتال و اقتصاد پلتفرم این مسئله را تشدید کرده است. مثال: گوگل، فیس بوک (جهانی) - دیجی کالا، اسنپ (داخلی)]2- پیچیدگی روزافزون فنی و اداری تولید صنعتی

*وقتی ساعت شش صبح، در راهروهای زیرزمینی پاریس، لندن یا نیویورک [کجاست شریعتی که تهران امروز را ببیند به همان سمت می رود با سرعت] میلیون ها دختر و مادر را می بینید که هراسان، شتابزده و سرسام گرفته، در هم میلولند و از هم می گریزند و در پی متروهای برقی می دوند تا خود را سر وقت به کار برسانند، گویی اهل شهر بلا رسیده پمپی اند که از غریو و حریق آتش فشان می گریزند و یا قوم عاد که همچون افواج پرندگان طوفان زده، صرصر عذاب الهی سر در پی شان دارد و می بینی که به راستی آن "تمدن کار" که بشارت ظهورش را در آخرالزمان داده اند هم اکنون آغاز شده است و علائم ظهور آن این است، تمدنی که همه قدرت پول و کار و نبوغ و علم و تکنولوژی اش را وقف تولید "وسایل آسایش زندگی" کرده است و با این همه مردمش همچون مردگانی که از گورها هراسان برشوریده اند و در صحرای مخوف محشر، دیوانه وار و وحشت زده، به هم برآمده اند و هر یک یه سویی می دود و قیامتی برپا شده است و محشر کبرایی و "یوم یفر المرء من اخیه، و امه و ابیه"

قرآن در وصف هول قیامت می گوید: "و اذا العشار عطلت" هنگامی که ماده شتران جوان آبستنی که شکم اولشان است (یعنی جنینش سفت و سخت است و سقطش بعید) از وحشت کره بیندازد! و کیست که هر روز این خبر مکرر را در صفحه حوادث روزنامه ها نخواند که: "زنی در تاکسی زائید..."! 

- از کتاب "ما و اقبال" ، دکتر علی شریعتی

lما و اقبال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی